!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 9 maj 2015

Fladdermusmannen av Jo Nesbö


Harry Hole skickas till Australien för att bistå i en utredning där en norsk kvinna har blivit våldtagen och mördad.

Detta är den första boken om Harry och just den annorlunda miljön är bokens stora behållning. Jag har ju lite tappat sugen på deckare och läser inte längre lika många som jag gjorde förr. Har blivit väldigt kräsen eftersom det ofta blir same same but different. Själva mordgåtan funderar jag inte så mycket på. Nesbö är oförutsägbar och Harry är som bekant en annorlunda figur som är kul att följa.

Två bitar i boken tycker jag är lite störande. Först och främst, eftersom det är ständigt återkommande, de engelska fraserna. Boken är översatt till svenska förutom att det då och då kommer repliker på engelska. Jag förutsätter att Nesbö vill ha det så. Det vill säga att det är likadant i originalet, norska med lite engelska här och var. Jag förstår bara inte varför. Det blir ingen extra tyngd, inte heller är det fraser som enbart är klockrena i sin engelska betydelse. Det blir bara fånigt.

Nummer två är att poliserna i slutet, när de ska försöka fånga mördaren, tar ett sådant där givet och uppenbart felaktigt beslut som inte kan bli annat än fel. Orimligheten i handlandet är så enormt stort att det nästan är skrattretande. En riktig blunder!

Om jag ändå ska avsluta med det positiva så vill jag återkomma till det här med den annorlunda miljön. Australien är ju det där landet med det exotiska växt- och djurlivet. Landet med en ganska elak historia där aboriginerna har fått utstå precis samma förnedring och rasism som så många andra folk på jorden. Detta är Nesbö inne och gräver i och han är även inne och rotar i
aboriginernas kultur vilket jag tycker är mycket intressant.

En tanke som slår mig är vad vi i Sverige hade haft för syn på Australien om det hade legat närmare. Idag tror jag att synen är ganska positiv just för att vi ser landet som exotiskt. Men ser vi till hur de har agerat i världspolitiken och hur de agerar med sina stängda gränser blir bilden i alla fall i mina ögon rejält smutsigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar