!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 28 november 2014

Belöningar

Belöningar är viktiga. Att finna det där i tillvaron som får en att må bra. För mig handlar belöning om en inre tillfredsställelse. En ro eller om jag ska kalla det för en inre frid. Sak samma. Oavsett så tycker jag att det är viktigt att analysera sin tillvaro. Vad är det som får mig att må bra? Det behöver absolut inte vara några större saker. Det viktiga är istället att känna igen dem och framförallt att ta sig tid till att upptäcka dem och därmed kunna njuta av dem. 

Jag har tidigare varit inne på att träningen och då framförallt löpningen kan ge mig en sådan här tillfredsställelse. Att få komma bort, bli ett med naturen eller bara att bli ett med mig själv. Låta tankarna vandra iväg eller att till och koncentrera dem på en enda sak. 

Bastun efter träningen är även den otroligt viktig. Att nöjd efter träningen få omslutas av den där härliga värmen och bara slappna av. I bästa fall har jag dessutom vett att sitta tyst och bara njuta och inte lockas med i tjötet. Även om tjötet är trevligt det med fast på ett annat plan. Den kalla duschen efteråt och de där härliga minuterna innan påklädning, när jag bara sitter och glor i väntan på att mossigheten ska släppa. Och framförallt, att det får ta några minuter. Tidigare har jag kunnat känna en brådska att komma hem. En stress som bara är dålig. Jag har nu lyckats se bortom tidsvinsterna och kan nu på ett helt annat sätt njuta av lugnet. Ett lugn jag mår så bra av....



Detta lugn får jag även till kaffet:) Som ska intas sittandes och gärna i ensamhet och total tystnad.

Nu är jag ingen eremit men under en dag är dessa korta stunder guld värda och jag inbillar mig att de gör att jag har ork och tid för det social. Det är balansen och kontrasterna som gör det. För visst njuter jag av familjen cirkus hemma, vänner och annat löst folk omkring men som sagt, det ena utesluter inte det andra.

Att sedan få avsluta dagen med att försvinna in i en bok...

Livskvalité!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar