!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 14 november 2014

Eldens hemlighet av Henning Mankell


Ytterligare en ungdomsbok och den här gången är det en av mina favoriter, Mankell.

Afrika, Mocambique, inbördeskrig och minor. Systrarna Maria och Sofia vet att de aldrig får lämna stigen. De vet att där finns minor. Ändå sker ett misstag och Sofia råkar komma utanför och straffas direkt. Explosionen leder till att systern Maria dör och hon själv blir av med båda benen.

Boken handlar om vilja, ensamhet och vänligheten vi människor ger varandra men även grymheten. Jag tycker att det är en otroligt viktig bok. Jag tycker att den är bra men jag tror att den tyvärr inte är anpassad till killar i tonåren. Sofias öde är väldigt gripande. Olyckan, känslan och vägen tillbaka men jag tror att den är mer anpassad åt tjejer än killar. Tyvärr! Jag tror beklagligt nog att de flesta killar i tonåren inte är mogna nog att ta till sig den här berättelsen. Framförallt inte eftersom den inte innehåller så många "grabbiga" ingredienser. Inget som de riktigt kan relatera till och då räcker det inte riktigt till med det som berör.

Det märks tydligt att Mankell har anpassat skrivandet till yngre läsare. Språket är avskalat och förenklat. Förståeligt men ändå känns det lite märkligt när man är van vid annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar