!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 25 november 2014

Sista paret ut av Arne Dahl


Sista paret ut är en direkt fortsättning på den tidigare boken, Blindbock, i serien om OPCOP-gruppen med Paul Hjelm i spetsen.

Ett svenskt bioteknikföretag upptäcker att någon har spionerat på dem digitalt och stulit vissa företagshemligheter. Hemligheter som har att göra med att kunna förändra människors DNA. Spåret leder till Kina och verkar ha en direkt koppling till det brottssyndikat som OPCOP-gruppen har haft att göra med tidigare. Gruppen splittras och får uppdrag i lite olika delar av världen för att spåra upp och en gång för alla få stopp på syndikatets verksamhet samt förhoppningsvis rädda två före detta medlemmar i gruppen som man trott har varit döda.

Det tar inte många sidor förrän jag njuter på ett sådant där härligt bekant sätt. Upplägget känns igen, karaktärerna och storyn fångar och intresserar. Som vanligt på flera plan. Dels för att det helt enkelt är spännande och dels för att Arne Dahl som vanligt är inne på delar i vårt samhälle och vår utveckling som inte känns avlägset men definitivt läskigt. Hur långt är vi villiga att gå i vår girighet? Vad kan det få för konsekvenser?

Efter att ha kommit ytterligare en bit in i boken märker jag att det går fort, lite väl fort. Det finns vissa delar i boken som jag helt enkelt inte riktigt förstår. Jag borde ha lugnat ner mig men kunde helt enkelt inte. I stort var jag med i matchen. Vad gör några få missade detaljer då?

En annan reflektion är att jag vid ett flertal tillfällen känner att jag gärna hade läst Sista paret ut och Blindbock med en kortare tidsintervall. Eftersom boken så ofta knyter an till det som hänt tidigare blir jag lite frustrerad eftersom jag inte riktigt kommer ihåg allt från den förra boken. Återigen detaljer men när något är gott vill man ju slicka i sig allt för att verkligen få maximal njutning. En tydlig skillnad är dock att i den här boken är lite allvarligare. Inte så konstigt egentligen men det var intressant att det inte var förrän i slutet av boken som jag kom att tänka på det. Och genast saknade jag det :)

Boken är otroligt bra! Men som jag sade till min fru så kan man nog inte bli mycket mer subjektiv i sin bedömning än vad jag är. A-gruppen - OPCOP - Arne Dahl, har gett mig så många fantastiska timmar att jag bara genom det har en positiv bild inför läsningen. Det kan inte bli annat än bra. Om jag har förstått saken rätt så blir det inga fler. Förmodligen taktiskt riktigt att avsluta med flaggan i topp men det kommer inte hindra mig från att sakna böckerna med allt vad de innebär. Det ska bli spännande att se vad nästa bok/projekt kommer att handla om. Oavsett lär jag suga åt mig vad det än kommer att bli.

2 kommentarer: