!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 14 november 2018

Sömn av Christian Benedict och Minna Tunberg


Motivationen står som spön i backen.

Jag är lite förundrad över hur glupskt jag konsumerar böcker, artiklar och liknande som har med hälsa att göra. Den senaste i raden är den här boken om sömn. Jag för min del somnar som en stock varje kväll och upplever att jag inte har några problem med min sömn överhuvudtaget. Ändå lockade den här boken och det ångrar jag inte.

Boken är fantastiskt bra. Den förklarar på ett väldigt tydligt sätt vad det är som händer i kropp och huvud när vi sover och varför det är så viktigt för oss. Den redogör för hälsorisker med för lite sömn och naturligtvis då även vinsterna. Givetvis tar den även upp tips för hur man kan eller ska göra för att somna och sova på bästa sätt.

Det gladde mig att jag sedan tidigare var bekant med det mesta som tas upp i boken men självklart gick det upp ett och annat ljus också.

Egentligen är det självklart men ändå fick jag mig en tankeställare när författarna tar upp betydelsen av att se sömnen som en del av hela dagen. Våra vanor påverkar varandra. Med en bra sömn blir det lättare att ta bra beslut angående exempelvis mat och rörelse.

Sömn - kost - rörelse.

Varför är dessa tre grundpelare för en god hälsa så svåra att sköta på ett bra sätt? Det ju knappast någon hemlighet hur stor betydelse de har och ändå verkar vi tro att vi på något sätt kan slarva med dem alla tre som om vi vore odödliga.

Det som frustrerar mig mest är i mötet med mina elever. Alldeles för många missköter dessa tre och jag når inte fram. Andra lockelser får dem att nagga och missköta. Parallellen till några av de sju dödssynderna går inte obemärkt förbi.

Religiös tillhörighet eller ej. Vi måste ha ett tydligt regelverk för att må bra. Förr blev det mörkt och det fanns inte så mycket mer att göra än att ge efter för tröttheten på kvällen. Idag krävs det disciplin för att ha äga en bra sömn. Ett aktivt val.

Och det är väl det som är det stora problemet. Alla lockelser som får oss att åsidosätta vår egna hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar