!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 27 november 2018

Hjärnbalans av Katarina Gospic


Bara någon sida in i boken kände jag att det kunde vara läge att ha mina post it lappar i närhet. Men efter ett tag insåg jag att det inte var någon idé eftersom hela boken skulle komma att krylla av dem och då tappar de onekligen i betydelse.

Boken tar upp hur hjärnan fungerar och reagerar. Varför vi tänker som vi gör och vad det är som påverkar vårt mentala mående. Hur dopamin och andra hormoner med glädje sprutar igång av olika typer av stimuli såsom den digitala världen.

Boken är fantastiskt bra och jag tror att den skulle hjälpa många att kunna ta tag i sin mentala hälsa eftersom den så bra förklarar hur och varför vi agerar som vi gör. Det är ju inte en slump att vi åker dit och missbrukar exempelvis sociala medier. Det är väl uttänkt och genom att förstå detta kanske det blir lättare att sätta upp regler för sig själv för att må bättre. Regler som för övrigt Katarina Gospic boken igenom tipsar om. Regler som vi måste ha eftersom samhället ser ut som det gör idag.

Vi kan inte och ska inte säga nej till utvecklingen men vi måste lära oss att hantera den. och det är vi, generellt sett, inte i närheten av att göra just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar