!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 12 november 2018

Factfulness av Hans Rosling, Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling


Bokens utgångspunkt är ett antal enkätfrågor om världens beskaffenhet som Rosling har ställt där de flesta av oss svarar fel eller i alla fall inte tillräckligt mycket rätt. Svaren är nedslående oavsett vem det är som får frågorna. Nobelpristagare, politiker eller gemene man tycks inte ha koll på världen. Det är så illa att vi till och med blir slagna av schimpanser som när de slumpmässigt svarar får bättre resultat än oss.

Varför är det så? Varför har vi en så snedvriden och felaktig bild av vår värld och omgivning?

Det är detta boken handlar om och författarna benar ner orsakerna till 10 så kallade instinkter som både förklarar varför och ger en redskap för att framöver inte bli "lurad".

Kontentan är att statistiken visar att vi har det enormt mycket bättre än vad vi tror. Vi har en tendens att leva kvar i gamla sanningar, gamla olyckor som idag är felaktiga.

Boken får mig att känna mig obildad men inte dum. Den ger en rejäl positiv skjuts i min egna numera uppdaterade version av världen. Vilken kompetensutveckling både för mig som människa och som SO-lärare.

Återigen en bok som borde läsas av alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar