!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 23 november 2018

Sky runner av Emelie Forsberg


Inspiration, löpar- och upplevelseglädje. Den här boken är mumma för motivationen. Fantastiska bilder tillsamman med erfarenheter och reflektioner av en enormt duktig idrottare och löpare.

Den berör förutom skidalpinismen och löpningen även yoga och livet i stort. Den har ett trevligt upplägg med alla bilder och är väldigt lättläst. Den får framförallt igång två tankar i mitt huvud.

Det första är det faktum att människor med samma intresse, i det här fallet ultralöpare, väldigt ofta kommer fram till samma slutsatser och värderingar. Det avkopplande och minimalt stressande, ambitionen och förmågan att njuta av det enkla. Av naturen. Viljan att sätta mål och klara dem. Uppskattningen av vägen fram till målet och motståndet som det faktiskt innebär att besegra.

Det andra är att boken påminner mig om ödmjukheten. Att ingen har facit. Alla gör vi olika och det betyder inte att den ene gör fel och den andre gör rätt. Resultaten talar för sig självt. Jag äter exempelvis inte som Emelie Forsberg och jag får erkänna att jag fortfarande tror att jag gör rätt och hon fel :) Men samtidigt är det med all önskvärd tydlighet så att hon har klarat sig förhållandevis bra hittills....

Perfekt bok för de som tycker att det är jobbigt att ta sig ut i höstrusket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar