!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 20 november 2018

Inflammation av Martina Johansson & Ralf Sundberg


Boken går grundligt igenom hur vi påverkas av vad vi stoppar i oss och vad vi utsätter oss för. Både ner på cell- och hormonnivå och vad vi faktiskt kan se och känna.

Mat och miljö, gifter och sinnesstämning. Vi påverkas i smått och stort beroende på hur hur vårt förhållande är till dem och det den här boken gör så bra är att den får läsaren att förstå att kropp och huvud hör ihop. Det går inte att särskilja dem.

Hur mår jag? Ska jag acceptera att det är annat än bra?

Nej! Naturligtvis inte. Vi är i grunden välfungerande. Problemet är att vi lever i en tid då man måste göra väldigt aktiva val för att må bra. Vilka de här bra valen är får man onekligen på ett bra sätt reda på i den här boken. Den är relativt lättläst. Framförallt när den kommer till praktiska saker men även teorin är begriplig om man inte har allt för bråttom i sin läsning.

För egen del påverkas jag väldigt mycket av boken. Martina Johansson och Ralf Sundberg har jag sedan tidigare ett högt förtroende för och boken repeterar en hel del av det jag tidigare läst. Jag får påminnelser och bekräftelser om vad som är bra för min hälsa och jag blir motiverad att fortsätta med mitt sätt att leva och funderar mer och mer på om jag ska ta ytterligare steg.

- Ska jag slopa det lilla jag unnar mig helt?
- Ska jag få in hårdare styrketräning på gym?
- Ska jag prova på 3-5 dagars fastan?

Nyfikenheten är stor men hur stor är min motivation? Jag mår ju redan så bra. Vill jag ändra på mina vanor och rutiner för att ge plats åt ovan? Vad ska jag ta bort eller ändra på då?

Vill poängtera vikten av att läsa den här boken trots att jag läst en hel del om ämnet tidigare. Det blir verkligen ett sätt att repetera, påminna och motivera. Ämnet är inte helt lättbegripligt och jag känner att jag sakta men säkert blir mer och mer säker på mina kunskaper som jag samlar på mig. Framförallt eftersom teorin och praktiken går hand i hand. Jag läser och funderar. Reflekterar över mina egna erfarenheter och upplevelser. Det är väldigt utvecklande och roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar