!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 18 november 2018

Mina elevers skärmtid

Att jobba på en högstadieskola har givetvis både sina för- och nackdelar. Det är till exempel  oundvikligt att inte reflektera över samhällets "utveckling" angående våra smartphones. Ständigt tittas det i dem eller är det bara min uppfattning som är sån?


Knappast.

Men hur mycket skärmtid har de egentligen?

I fredags roade jag mig med att få lite koll på detta. Mina elever, en klass i år 8 och en klass i år 9, fick ta reda på hur mycket skärmtid de hade under den senaste veckan. Förutom skärmtiden var jag nyfiken på vilka tre appar/funktioner som låg i topp.

Tidsspannet för deras skärmtid var lördag till fredag kl 15.

Resultat
De tre apparna som ungdomarna lägger mest tid på är Youtube, Instagram och Snapchat.

I årskurs 8:
Minst tid: 13 timmar
Mest tid: 74 timmar
Snittid: 36 timmar

I årskurs 9:
Minst tid: 21 timmar
Mest tid: 63 timmar
Snittid: 40,5 timmar

I och med att fredagen inte var till ända får man anta att veckoskärmtiden skulle fyllas på ytterligare under eftermiddagen/kvällen. Snittiden låg alltså strax under 6 timmar/dag och skulle med största sannolikhet överskrida 6 timmar efter fredagens slut.

Reflektioner
Siffrorna ovan är alltså aktivt tittande på skärmen. Om telefonen är svart men det kommer ljud ifrån den såsom musik eller pod så är detta inte med i statistiken. Det berör bara smartphonen! All annan tid såsom datorn i skolan (där mängder av elever naturligtvis är inne på annat än skolarbete) och annan skärm hemma är heller inte med.

I den bästa av världar sover de omkring 8 timmar per dag. I samma fina värld tränar de eller har någon fritidsaktivitet kanske tre gånger per vecka á två timmar. För att förenkla matematiken säger vi en timma per dag. De går i skolan cirka sju timmar per dag och även om de givetvis använder all möjlig tid de kan få till telefonerna så blir det rimligtvis inte så mycket i totalen eftersom de trots har en och annan lektion.

Dygnet har 24 timmar och våra elever använder alltså i princip all vaken tid de har till sina telefoner om man tar bort det jag nämnt ovan.

Med utgångspunkt i vad de sysslar med på sina telefoner är de alltså passiva underhållningskonsumenter ungefär 6 timmar per dag.

Det är viktigt att ha i åtanke att dessa skärmtidssiffror är just ett snitt. Ett flertal elever har ett sunt eller sundare förhållningssätt till sina telefoner men den stora massan har det inte.

Ungdomarnas skärmtid är fruktansvärt hög men jag tycker att det är viktigt att inte stirra sig blind på den. Hur ser tiden ut utan skärm?

- Apati och ointresse för allt annat.
- Koncentrationssvårigheter.
- Oförmåga att ta motgångar.
- Stora sömnsvårigheter.

Listan kan egentligen göras hur lång som helst. Kärnan är ändå att i princip allt som vi idag känner till om psykisk och fysisk hälsa får sig en snyting av all skärmtid.

Slutligen. Vems är ansvaret? Vem subventionerar det här beteendet? Och för att inte bara peka finger åt våra tonåringar. Är vi bättre själva?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar