!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 6 december 2019

Röd drottning av Victoria Aveyard

Röd drottning (pocket)

Världen är uppdelad i de silvriga och de röda där de silvriga härskar med hjälp av olika krafter. De röda är förslavade utan några egentliga rättigheter. Liksom alla förtryckta människor pyr missnöjet och en motståndsrörelse jobbar via terrorhandlingar för att ändra på världsordningen. Mare, en av de röda upptäcker att även hon har krafter som hon hoppas kan hjälpa till för att förändra orättvisan.

Det här är en ungdomsbok och det märks verkligen. Det händer mycket hela tiden vilket bidrar till spänning och viljan att komma vidare och vända blad. Men hastigheten gör att det inte läggs någon egentlig grund. Fantasyvärlden som målas upp får ingen förklaring. Varför ser världen ut som den gör? Hur kommer det sig att det finns silvriga och röda? Varför har Mare fått krafter också? Dessutom tycker jag att relationerna i boken blir lite fåniga eftersom de plötsligt är så djupa utan att jag som läsare kan se något fog för det. 

Jag är säker på att jag som ungdom hade tyckt mycket om den här boken. Ett litet kvitto på det är att min tolvåring gärna vill läsa fortsättningen. Jag däremot ser ingen orsak att fortsätta.

Underhållande men dåligt uppbyggd.

1 kommentar:

  1. Hej! 

    Vi vill tipsa om vår tjänst Blogghubb, där vi hjälper bloggare att synas. I vårt bloggflöde sammanställer vi nya blogginlägg från massvis av olika bloggare (med en kort inledning + en länk till bloggaren). Tjänsten är helt gratis, och kommer alltid att vara det.

    Om du vill att din blogg ska synas i flödet kan du följa instruktionerna här (väldigt enkel process): https://blogghubb.se/ansok 

    Med vänliga hälsningar
    Grundarna av Blogghubb

    SvaraRadera