!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 10 december 2019

Hälsobalansen av Rangan Chatterjee

Hälsobalansen : 4 nycklar till ett bättre liv - hur du vilar, äter, tränar och sover dig friskare (inbunden)
Doktor Chatterjee går i den här boken igenom fyra nycklar till ett bättre liv. Med stöd i vetenskap och genom sina egna erfarenheter som läkare och människa förklarar han hur man bör leva för att må bra. Utgångspunkten är att hitta en balans i livet genom att fokusera på de fyra nycklarna:

- Vila
- Kost
- Rörelse
- Sömn

Han ger mängder med förklaringar och tips om hur man ska göra för att lyckas med de här punkterna fullt ut. Men han menar också att det är viktigare att man genomför några punkter på alla nycklarna än att två av nycklarna är kanonbra medan man inte lyckas genomföra så mycket på de andra två nycklarna alls. 

Jag tycker att boken är bra. Framförallt känns det alltid bra när det jag läser stämmer väl överens med allt annat jag lärt mig via andra böcker, intervjuer och egna erfarenheter. Men det känns som att Chatterjee inte riktigt vågar sticka ut hakan riktigt. Som om han skriver en lightvariant som ska passa så många som möjligt. För extremt sväljer ju inte lika många läsare? Sen finns där några få saker jag helt enkelt inte köper. Att till exempel förespråka HIIT-träning (hög intensitet under kort tid i form av maxprestationer) kan väl vara i sin ordning men att då inte nämna den stora skaderisken tycker jag är antingen ansvarslöst eller så har han helt enkelt inte koll. Maxlöpningar eller om det är maxlyft med något skrot har en väldigt bra träningseffekt men det är stor risk att du både tekniskt genomför det på ett felaktigt sätt samt att dina muskler helt enkelt inte"hinner" med. Och detta gäller framförallt den som inte är så vältränad. Tar jag mig själv som ett exempel så är jag oerhört försiktig med alla maxprestationer och lyhörd inför vad kroppen säger om dem och det är förmodligen den största orsaken till att jag egentligen inte har varit skadad under alla de år jag har sprungit och tränat på den nivå som jag gör. 

Men som helhet en riktigt bra bok/guide till ett friskare liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar