!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 27 december 2019

Imperium av Robert Harris

Imperium (storpocket)

Berättelsen om den vältalige Cicero och hans kamp i det politiska träsket i Rom där han stångas mot storheter som Pompejus, Crassus och Caesar.

Den här boken valde jag att läsa med utgångspunkt i författaren och inte ämnet. Jag har fått min beskärda del av romarriket, framförallt via böckerna om Cato och Macro i Silverörnserien. Men Harris är bra och jag var sugen på något historiskt. 

Till en början funderade jag faktiskt på att lägga ifrån mig boken. Det var tydligt att den skulle handla om det politiska maktspelet i Rom och inte så mycket mer. Kände mig tveksam om jag skulle orka med alla legater, patricier, konsuler och alla andra titlar och ämbeten (borde för övrigt ha funnits ett "politiskt titelträd" i början av boken). Men Harris är bra och boken blev bara bättre och bättre. Som en senare eller kanske tidigare variant av Grishams rättegångsböcker.

En rolig detalj i boken är att den berättas utifrån Ciceros skrivslavs perspektiv som även han har funnits i verkligheten. 

Den här serien blir det att fortsätta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar