!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 12 december 2019

Ett annorlunda experiment

Omsorgsfull nattlig frisering i 8 timmar
Jag har alltid gått mina egna vägar och därmed känt mig annorlunda än andra. Jag har agerat efter egen övertygelse.

Oftast har det varit saker som inte direkt synts men som har framkommit vid umgänge. Ingen alkohol, ingen kaffe och så vidare.

Mitt barfotande de senaste åren har därför stuckit ut på ett helt annat sätt. Det går ingen obemärkt förbi och jag har fått mängder med kommentarer och frågor från både bekanta och obekanta. Det har varit nyfikenhet men även kritik. Vid ett antal gånger har jag i princip fått försvara mig och jag har fått en hel del att reflektera över.

Det är inte helt ok att sticka ut ifrån normen och det kräver en hel del av den som gör det. Det är inte meningen att vi ska vara annorlunda vilket inte är så svårt att förstå om man ser det med evolutionen i blicken. För länge sedan var ensamhet detsamma som fara. Du var tvungen att tillhöra gruppen eftersom det var den som var styrka och trygghet.

Planerar du att vara annorlunda så krävs en hel del självkänsla och självförtroende.

Eftersom jag är lite nyfiken av mig fick jag för mig att att jag skulle göra ett litet experiment.

Jag är inte speciellt fåfäng men visst finns det en gnutta av den varan också. Jag har ett visst ramverk som jag ändå förhåller mig till. En sådan har alltid varit frisyren. Oavsett hårlängd har jag haft en tanke om acceptabel nivå när jag lämnar hemmet.

Hur skulle det kännas och upplevas om jag valde att tillåta nattens och kuddens hårkreation även under dagen?

Fanns bara ett sätt att ta reda på det. Under två arbetsdagar och två helgdagar lät jag nattens "hårstå" vara kvar. Totalt fyra dagar och jag är riktigt överraskad över hur utfallet blev.

Jag fick inte en enda kommentar. I efterhand kan jag se att det fnittrades en del bland elever. Men det var inget jag tänkte hade med min frisyr att göra just där och då och det hör ihop med att jag helt enkelt under dagarna glömde av hur jag såg ut. Visst kunde jag bli påmind under ett toabesök efter en titt i spegeln men sen var det som att det försvann ur mitt medvetande igen.

Min analys av det här är:
1. Folk är finkänsliga eftersom de helt enkelt trodde att jag omedvetet hade missat min morgontoalett.
2. I vissa avseenden bryr jag mig tydligen inte så mycket om vad folk tycker. Hade mitt utseende varit väldigt viktigt för mig hade jag ju inte glömt av det under dagen och det känns riktigt bra. Jag tänker att min inre trygghet och självkänsla växer sig starkare och starkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar