!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 30 december 2017

Vår otroliga anpassningsförmåga

Jag fascineras ofta av andra människor. Det är helt otroligt vilka fantastiska saker vi kan åstadkomma. Både fysiskt, mentalt och intelligensmässigt kan vi uträtta stordåd.

Motivation och rätt sorts träning. Därefter verkar det knappt finnas några gränser för vad vi klarar av. Tyvärr gäller detta även åt andra hållet. Overksamhet och kropp och knopp följer gladeligen med. Vi kan alltså träna oss till att både orka precis vad som helst eller ingenting.

Det positiva är att man alltid kan styra om skutan och ändra kurs.

Ibland är vägen man har tagit inte helt frivillig. Jobb framförallt förr i tiden kunde slita ut och vara direkt skadlig och ibland har vägen varit tämligen frivillig, tex rökning.

Men som sagt. Det går att ändra kurs...

Jag tänker på flera personer i min närhet som har ändrat om och framförallt på min far. Aldrig inaktiv, aldrig dålig kost eller rökning men i cirka 30 jobbade han natt med tillhörande sömnproblem. 30 år! Klart som tusan att han tog skada av det. På vilket sätt och hur får jag förhoppningsvis aldrig veta.

För nu går gubben....., och går och går..... Han har gått så mycket i år att han till och med flåsar mig i nacken i antal gjorda mil.

Det innebär naturligtvis att han slår mig med hästlängder i antal timmar och det gläder mig verkligen. Jag tänker att han här och nu rehabiliterar. All nutida forskning säger samma sak. Daglig rörelse är en förutsättning för både kroppslig och knoppslig hälsa.

Jag tänker att han styr om från ett ohälsosamt leverne till ett hälsosamt som får honom att må bra här och nu och i framtiden.

Hur det hade sett ut om han istället förblev sittandes hemma i ett stilla pensionärsliv enbart förflyttandes mellan olika ställen att ta kaffet på, vill jag inte tänka på.

Jag tror att hans promenader bromsar åldrandet. Jag upplever att äldre människor som motionerar är yngre både i sinne och kropp än sina stillasittande jämnåriga.

Detta motiverar mig enormt mycket. Jag vill leva länge med kvalité och visserligen finns det aldrig någon given framtid men nog ökar chansen om jag här och nu sätter en hälsosam vana som jag på ett eller annat fortsätter med. Hela livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar