!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 13 december 2017

Stress, press och skyltfönstret på jobbet

Insikt nummer 1.
Todo-listan kommer aldrig att ta slut. Med det i bakhuvudet kommer acceptansen om att det finns en morgondag och att även den behöver arbetsuppgifter.

Insikt nummer 2.
Jag är viktigast och väldigt bra när jag är tillräckligt bra. Ingen vinner på att jag har orimliga mål och därmed för höga krav på mig själv. Många vinner på att jag är tillräckligt bra, alltid på plats och välmående. Därför prioriterar jag alltid min hälsa framför jobbet. Mat, sömn och träning går först. Naturligtvis finns det undantag men dem ska man passa sig för eftersom för många undantag leder till en ny vana som i det här fallet leder ner i en ond spiral.

Insikt nummer 3.
Prioritera med skyltfönstret som utgångspunkt. Jag har mängder med arbetsuppgifter och jag kan inte göra dem alla samtidigt. En del av dem får stå åt sidan åt andra som är viktigare. Vilka är då de viktiga? Där finns inget givet svar eftersom det är så situationsanpassat. Men jag tycker att en vettig utgångspunkt är att ta itu med det som syns. Mejl från föräldrar och liknande prioriterar jag högt eftersom det syns om jag gör det eller inte. Ett obesvarat mejl leder ofrånkomligt till irritation och mer press och stress än om jag skulle behöva förnya och förbättra en planering av ett arbetsområde. Det finns ingen anledning att krydda till den redan existerande stressen och pressen med sammaledes utifrån.

Insikt nummer 4.
Ta tid att lyssna på din inre dialog. Jag upplever att många alldeles för sent inser att de inte mår bra. Stanna till och se dig omkring. Vad är bra? Vad måste bli bättre?

Insikt nummer 5. 
Ha en dialog med chefen. Jag vill påstå att det är ansvarslöst att köra på när man någonstans inser att man inte hinner med. En dialog med chefen kan leda till att både kravbilden (den egna och chefens) och arbetsbelastningen minskar.

Insikt nummer 6.
Det finns en massa insikter och det är omöjligt att rangordna dem

Insikt nummer 7.
Ut! Ut i naturen utan något i öronen. Det sänker stressnivåerna och ökar kreativiteten. Samtidigt får man tid till den där inre dialogen.

Insikt nummer 8.
Pausa ibland. Lunchträning kanske inte möjligt men en femminuters promenad är alltid möjlig. Och som Dalai Lama har sagt (eller kanske någon annan vis person) "Den som inte hinner meditera är den som behöver det mest".

Insikt nummer 9. 
Nej! Man får säga nej. Jag kanske inte orkar just nu. Jag kanske inte vill just nu. Andras förväntningar och förhoppningar får inte äta på en om orken tryter. Martyrer gynnar sällan sig själva. De dör.

Insikt nummer 10. 
Det finns alltid fler insikter att lära sig. Vi blir aldrig klara med kunskapen om oss själva. Genom att lära oss av andra utvecklas vi till en bättre version av oss själva men vi blir aldrig färdiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar