!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 26 december 2017

Fördel ADHD av Anders Hansen


Det är mitt yrke som lärare som får mig att vilja läsa den här typen av bok och det är verkligen synd. Jag tror nämligen att bokens målgrupp blir just vi som har med ADHD att göra. Min förhoppning är att alla ska läsa den här och kanske, kanske att underrubriken "var på skalan ligger du" kan få fler att reagera och tänka att det här kanske är intressant. För det här är verkligen en bok för alla. En inblick för att skapa förståelse för de som har en allvarligare grad av ADHD men även för att förstå andra människor runt omkring och kanske även sig själv.

Anders Hansen ger en teori till varför en del människor har ADHD, en väldigt rimlig sådan, och är väldigt tydlig med vad det innebär att ha ADHD. Jag gillar verkligen hans perspektiv att våga se de positiva aspekterna. Tyvärr tycker jag att det allt som oftast är tvärtom, framförallt från föräldrahåll. ADHD är inte ens en svårighet. Det ses som en ursäkt till att inte kunna och jag har sett flertalet exempel på en extremt negativ bild. Ett synsätt där föräldrar ser ner på sina barn och där de i till och med större grad än kombinationen i sig ger barnen ett dåligt självförtroende. Jag tror att man alltid kan välja att se det positiva i det mesta och genom den här boken gör man det samtidigt som man får en förklaring för vad det faktiskt innebär att ha ADHD.

Belöningssystemet är a och o när man har ADHD. Vad ger en kick och inte? Vad fångar intresse och varför kan det vara så svårt att hålla fokus? Hansen tar naturligtvis upp en del givna aspekter och jag tycker att det är intressant när han förklarar hur datorer och nätet har en förmåga att fånga just de individer som har en ADHD-problematik. En del slutsatser känns givna även för en enkel lärare som i praktiken får uppleva svårigheterna. Det finns dock en sak jag saknar och som förvånar mig att Hansen inte tar upp. Maten! Finns det verkligen ingen forskning om hur människor med ADHD påverkas av olika typer av intag? Det tycker jag är känns märkligt. Jag är övertygad om att energidrycker och annat skräp fångar och skadar människor med en ADHD-problematik långt värre än andra.

Och var jag själv ligger på skalan är verkligen ingen självklarhet. Känns ibland som om jag av olika anledningar hoppar som en vilde mellan hela spektrat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar