!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 17 december 2017

Pauser på jobbet

Länge såg jag en ära i att kunna jobba i full fart. Planeringar, rättningar och utvecklingssamtal. Ös på bara. Jag kände att det var jag själv som gynnades av att få saker gjort. Så skönt att kunna bocka av och gå vidare.

Det håller dock inte i längden. Arbetsuppgifterna tar aldrig slut och för att orka ett helt arbetsliv behövs en plan för det.

En sådan är pauserna. Vad jag menar med paus har jag redogjort för tidigare. Här tänkte jag istället punkta upp några varianter som alla har samma syfte. Nämligen återhämtning och fokus på något annat en stund.


- Träning. Till lunch eller någon annan tid på dagen. Hur möjligt eller omöjligt det är kan bara ens individuella schema avgöra. Ett alternativ är att förlänga arbetsdagen för att kunna få den där pausen mitt i.

- Promenad. Träningen kanske inte hinns med men en promenad på några minuter hinner alla med. Luft och ljus är så viktigt! Extra viktigt under höst och vinter eftersom det kanske är enda möjligheten att exponeras för ljus under dagen. Eller i alla fall något som påminner om ljus.

- Läsa en bok, korsord, sticka eller...., vad som helst som får jobbet att försvinna en stund och som innebär att fokus ligger på en enkel sak. Absolut inte sociala medier eftersom det ger massor med intryck och knappast leder till lugn.

- Arbetsfri lunch eller ensamlunch. En måltid och paus utan jobbprat.

- Bänken i solljuset. Framförallt på våren med en kaffe och varför inte lite amatörmeditation där fokus enbart ligger på andningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar