!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 18 augusti 2017

Utmaningar, personlig utveckling och rörelse


Jag ställer upp i lopp. Oftast i löpning men de senaste åren även i cykling och simning och snart stundar mitt första triathlon. Jag tycker att det är fantastiskt roligt och utvecklande med utmaningar. Olika längder, olika terräng, olika idrotter. Jag breddar mitt spektra och upptäcker nya saker.

Det är härligt att vara i rörelse och det är så enkelt att hitta nya fysiska utmaningar.

Hur är det då med det mentala? För egen del har det hänt mycket nytt det senaste året. Lärarhälsocoachen var ett stort steg att ta. EB-loppet är även det något helt nytt. Så stimulerande och motiverande att prova på något annat och  jag tänker att rörelsen framåt, den personliga mentala utvecklingen är precis lika viktig som den fysiska.

Tänk att ligga i ständig stiltje. Känns läskigt att inte ha några nyheter. Inte ha några nya mål och möjligheten till utveckling. Min kropp mår inte bra av att vara stilla och då gör knappast mitt huvud det heller.

Inte sagt att det måste vara bråttom framåt. Ha mål. Njut av resan dit och av att ha kommit fram. Blicka vidare och längta.

Vad vill jag?

Jag vill lära mig mer om mig själv.
Jag vill bli bättre på att behärska mig.
Jag vill lära mig att spela ett instrument.
Jag vill se och vara delaktig i mina barns framtid.
Jag vill bli ännu mer med naturen.
Jag vill uppleva tillsammans med min familj

Listan kan göras hur lång som helst och vad som står på listan är inte viktigt. Det viktiga är att ha en lista. En lista med rörelse, ambitioner, nyfikenhet, motivation och mål.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar