!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 30 augusti 2017

Mina skärmtidsregler

Jag tror att det är lätt att säga att man ska ha regler för sin skärmtid men då gäller också att vara väldigt tydlig mot sig själv hur dessa regler ska se ut.


Mitt liv går mycket ut på att ha regelverk. Träning, kost, sömn mm. Inte sagt att jag alltid följer dem men det känns bra att något att förhålla sig till. Känns även bra att bryta mot dem ibland. Hursomhelst kan jag inte tänka mig en flytande och flummig tillvaro utan tydliga ramar.

Givetvis måste jag därför ha ett regelverk för min skärmtid:

- Aldrig under förflyttning. Är det något med skärmen som är så himla viktigt så att jag måste kolla det här och nu så stannar jag. I annat fall ligger den kvar i fickan. Sällan viktigt nog att stanna....

- Ett syfte med besöket. Aldrig tidsfördriv. Att gå in utan kompass och ledning leder mig vilse och plötsligt har jag slösat bort meningsfull tid på något värdelöst. Därför bok på bussen. Kolla väderappen max en gång om dagen osv.

- von Ankaabonnemanget eller snåljåpsabonnemanget gör att surftiden tar slut om jag har använt skärmen för mycket när jag inte har haft något wifi. Då går det inte att göra allt det där viktiga i flykten och världen har inte gått under för det. Rutinen blir istället att ta fram den där det finns wifi. Det vill säga när jag inte är på språng.

- Inga skärmar på övervåningen där vi har våra sovrum. 

- Ingen skärmtid de närmaste timmarna före sänggång. Här har jag slarvat de senaste veckorna eftersom jag har behövt lära mig Facebook men det blir det snart ändring på.

- Minsta möjliga antalet appar. Allt för att minimera orsakerna till att ta sig in i mobilen. Facebook tex finns bara i datorn och är inget jag kan hosta upp ur fickan precis när jag vill.

- Absolut inte koppla jobbmejlen till mobilen.

- Surfa på datorn. 

- Armbandsur för att kolla klockan. Då finns ingen risk att man tappar bort sig på vägen och börja syssla med annat.

- Jag använder min skärm med respekt. Samtalar jag med någon eller lyssnar på någon är min mobil respektlöshet. Jag vill inte konkurrera ut verkligheten. Jag ska vara här och nu, inte någon annanstans.

- Skärmförvaringen hemma är lite avsides så att jag inte lockas in i sörjan på grund av lättillgänglighet.

- Enbart ringsignal och vibration vid samtal. Oftast har jag inte ens ljudet på överhuvudtaget eftersom jag glömmer att sätta på det. Inga hemska notiser, pip eller ljud i övrigt. Ska jag ha skärmtid är det för att jag själv har bestämt det och inte någon annan. Får jag ett meddelande måste jag inte svara med en gång.

- I möjligaste mån förhindra skärmtid i mina barns närvaro. Jag vill inte att de ska förknippa mig med en gam. Deras pappa ska vara närvarande och ett förbannat bra exempel i många avseenden och ett av de viktigare är pappas minimala skärmtid.

Skärmar och mobiler är otroligt bra på många sätt men de har en väldigt tydlig baksida och det är att man kan tappa kontrollen över hur mycket tid man lägger på den. Pandoras ask som ständigt ligger och kliar i fickan och som är oerhört svår att stå emot.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar