!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 12 augusti 2017

IT-ensifieringen

Löpningen i skogen ger mig tid att tänka och reflektera.

För ett par år sedan missbrukade jag Wordfeud. Fantastiskt roligt spel. Men när jag knappt han läsa ett uppslag i min bok innan jag var tvungen att se efter om det var min tur igen så fick jag mig en funderare. Istället för avkoppling med en bra bok kände jag mig uppstressad. Likadant var det med nyheterna. Hur mycket hinner de egentligen ändras under en dag? Kanske inte nödvändigt att se efter 7-10 gånger per dag?



Jag kopplade i princip bort allt. Inga notiser, vibrationer och ljud. Inget Facebook och tydliga ramar och regler om när på dygnet jag fick vara uppkopplad.

Ett beslut som jag verkligen kände att jag mådde bra av men i och med min  idé om att vara en Lärarhälsocoach har förutsättningarna förändrats lite. För att visa att jag finns måste jag nå ut och det gör jag enklast på nätet. Via Instagram och Facebook gör jag inlägg, hänvisar till min blogg och lägger upp bilder. Jag känner hur jag sakta sugs in i en värld som jag delvis inte vill vara en del av. Nyfikenheten drar i mig som en magnet. Några gilla? Hur många visningar?

Plötsligt är jag inne på nätet och sociala medier oerhört mycket mer frekvent än tidigare. Jag vill lägga upp och kolla hur det går. Men hur ofta och hur många dagar i veckan? Om dagen?

Jag är övertygad om att det i grunden är ohälsosamt med för mycket tid på nätet. Där finns för många obetydligheter som blir viktiga. Varför fick jag inte fler visningar på det där inlägget? Varför så många gilla på den där bilden? För att inte tala om förmågan att bara fasta i andras inlägg.

Jag känner mig väldigt kluven över det här. Jag måste fortsätta men behöver sätta upp tydliga regler för hur jag vill ha det. Men hur ska de se ut? Jag har inget svar på det här och nu men vet att jag måste ge mig själv tydliga ramar. För det fungerar. Det där med ramar och regler. Sen om det rör sig om sömn, matintag, träning eller sociala medier spelar inte så stor roll. Det där lilla konkreta kontraktet med mig själv är oerhört viktigt och gör valen så mycket enklare när det väl är dags. När fingrarna osökt söker sig mot mobilen finns en "IT-vakt" som hindrar mig att återigen kolla något jag redan sett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar