!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 16 augusti 2017

Pauser

Vad är egentligen en paus?

Vila? Återhämtning? Eller bara en annan sysselsättning? Och vad är det vi tar paus ifrån?

För egen del är behovet den mentala pausen. Få tänka på något annat eller ingenting alls.

Härom veckan var familjen på Ullared. Ett fruktansvärt ställe. Efter några timmar kände jag hur det där lilla puttrandet i huvudet hade eskalerat och var nära att svämma över.

Hur flyr man psykiskt?

Jag talade om för familjen att jag inte klarade mer, satte mig på en pall, plockade upp min termos med kaffe (japp, jag visste vad som komma skulle och hade förberett mig), blundade och försökte komma därifrån.

Under några minuter lyckades jag koppla bort trängseln, ljuden och sinnet fick ro igen. Magiskt! Att det fungerade förvånade mig samtidigt som jag insåg att det där var en av mitt livs bästa pauser.


Vad är syftet med den där pausen? Kaffet på jobbet och även lunchen fungerar oftast som en fysisk paus i den mening att man ändrar sysselsättning. Har inte lektion eller rättar/planerar inte. Men jag tror att vi sällan tar de viktiga pauserna. De mentala pauserna som får oss att orka med helheten. Ibland undrar jag om en del pausar överhuvudtaget. Sociala samspel dagarna igenom. Om inte i verkligheten så på nätet. Och när det äntligen är paus ifrån det så är det lurar i öronen.



När tänker folk?

Återkommer om det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar