!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 10 augusti 2017

Jobbstart och vardag

Inför semestern går vi in med en härligt positiv känsla. Här har det minsann jobbats och slitits. Ett stort måste som ska ersättas av trevligare ting. Sol och bad, resor, avkoppling mm.

Vad härligt det ska bli!

Semestern tickar på och allt blir givetvis inte sådär fantastiskt bra som man hade hoppats och mot slutet av den smyger sig ångesten på. Usch! Snart börjar det igen.

Fokuset ligger nu istället på det negativa. Varför måste det vara så? Tidningarna slår upp sida efter sida om jobbångest och hur man ska hantera den. Vänner och bekanta pratar om det som en självklarhet. Vågar man ens säga att man ser fram emot vardagen igen?

Jag tänker att det negativa kommer ändå. Oavsett om det är semester på gång eller jobb och vardag så finns ingen anledning att lägga energi på allt dåligt som kommer eller kanske kommer att inträffa. Det kommer ändå! Och vi kan aldrig i förväg veta i hur stor grad.

Vettigare då att fokusera på det bra. Det finns mängder med bra saker när jobb och vardag sätter igång och det finns alltid möjlighet att förändra och utveckla till det bättre.

Vad ser jag fram emot?

Och om jag inte hittar tillräckligt många saker så kanske det är på tiden att göra något åt det. För det är jag som bestämmer över mitt liv. Jag tar beslut om hur jag vill att mitt liv ska se ut. Och fungerar inte vardagen så finns det inte en enda semester som kan reparera det. Den erfarenheten gjorde jag själv för länge sedan. Det vi har mest av är just jobb och vardag. Se till att trivas med det i första hand.

Fungerar jobb och vardag kommer semestern tveklöst att bli bra också. Allt handlar kanske inte om inställning men väldigt mycket. Mitt huvud och mentala mående behöver inte och vill inte ha påminnelser om det negativa. Däremot mår det väldigt bra av det motsatta.

Det där glaset är alltid halvfullt. Det finns alltid en framsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar