!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 17 augusti 2017

Tid att reflektera?

När tänker folk?

Vad mår jag bra av? Vad är inte bra? Hur vill jag ha det? Vad behöver jag göra? Vad har jag för mål i livet?

Djupa frågor som behöver tid. I ett samhälle med ständig skräck för att vara sysslolös undrar jag hur mycket tid dessa frågor får.

Informationsflödet är enormt och oftast är det vi själva som söker upp den. Hur viktig är den där informationen. Behöver jag veta vad alla andra gör precis hela tiden? Vi är nyfikna så det är inte svårt att hamna där men vad har det för betydelse egentligen? Vad har jag som individ för nytta av att veta precis allt om alla andra. Information som dessutom ofta är tillrättalagd och överdrivet positiv. Hur bra mår jag av att ta del av den sociala masken? En del av den tiden kanske skulle gå åt att fundera över mig själv?

Och när gör jag det?

Jag gör det när jag tränar. Lurarna som jag alltid hade till en början är nästan aldrig på längre. Under rörelsen kan jag låta tankarna vandra fritt eller fokusera på något speciellt eller ingenting alls. Men jag får den där tiden att fundera, reflektera och planera. Det är tveklöst så att min personliga utveckling har fått en rejäl skjuts av den enkla anledningen att jag har gett mig själv tid till mig själv.

Jag är övertygad om att tankeverksamheten kombinerat med rörelsen är väldigt gynnsam. Kreativiteten blir stor. Men grunden är ändå att göra något som inte innebär någon input. Bruset från allt annat måste bort. Ibland kan jag till och med tycka att en så simpel sak som att dammsuga kan ge mig möjlighet att tänka efter lite. Bara jag och en enkel uppgift som jag inte behöver lägga någon större fokus på.

Förutom den där lilla funderingen om hur tusan det kan ha hunnit bli smutsigt så fort :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar