!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 1 mars 2015

Evighetens rand av Ken Follett


Drygt 1000 sidor SO-porr. Det var var så jag beskrev Evighetens rand för en kollega. Jag undervisar i de fyra samhällsvetenskapliga ämnena och finns det intresset tror jag det är svårt att inte uppskatta den här tredje boken av Ken Follett om fem familjer och deras öden under 1900-talet.

Boken sträcker sig från början av 1960-talet till murens fall 1989. Handlingen utspelar sig framförallt i USA, Tyskland och Sovjetunionen. Kalla kriget, kommunismen, Kuba, Vietnam bröderna Kennedy, Martin Luther King, och mycket mycket mer.....

Boken lever verkligen på sina historiska miljöer och de historiska personerna som medverkar. Jag tycker att den i det avseendet är otroligt intressant och berikande. Tyvärr lever den andra delen av boken inte riktigt upp till mina förväntningar. Karaktärerna och berättelsen om de fem ursprungsfamiljerna fångar mig inte. Fåniga kärleksaffärer och mängder med människor tappar bort mig och får mig att känna mig vilsen. Återigen är det så att personerna från boken före enbart finns med som bifigurer. Nu är det deras barns som står i fokus. Men eftersom boken berör och tar upp generation farföräldrar, generation föräldrar och dessutom den nuvarande generationen och deras vänner och ovänner blir det för mycket. Så fort ett nytt stycke med ett nytt namn börjar måste jag sortera och försöka komma underfund med vem tusan det är. Jobbigt, förvirrande och kvalitetssänkande. Synd att Follett inte får ihop de två delarna på ett bättre sätt. För trots ovanstående problem blir jag ändå fångad av dramatiken och stundtals känslosam. Tänk då om.....

Nåja! Boken är bra och ger på ett underhållande sätt en liten historielektion som man kan ha nytta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar