!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 25 mars 2015

Stridens skönhet och sorg av Peter Englund


Jag är överförtjust i Peter Englunds tidigare böcker såsom Brev från nollpunkten, Förflutenhetens landskap och Tysnadens historia och andra essäer. Ändå har jag inte tagit mig an Stridens skönhet och sorg trots att den har legat hemma förhållandevis länge. Förmodligen har det berott på att jag brukar bli tveksam när en historisk bok är lång och dessutom behandlar samma område boken igenom.

Stridens skönhet och sorg handlar om Första världskriget. Englund har samlat information om "vanliga" människor via framförallt brev (tror jag) och vill ge en bild av hur de upplevde kriget.

Jag gillar tanken och jag tyckte till en början att det var mycket intressant. Lite svårt att hålla koll på vilka personer det är fråga om eftersom kapitlen är många och korta och varje nytt kapitel behandlar en ny individ. Dock inte så viktigt vem som är vem, snarare vad de upplevde och hur de kände. Tyvärr blev det som jag befarade. En bra bit in känner jag att boken inte ger mig så mycket. Känslan är "same, same but different".

Det är en bra bok men för att passa mig fullt ut skulle den ha varit betydligt kortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar