!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 27 maj 2011

Kamelklubben av David Baldacci

Fyra personer ingår i Kamelklubben. De är alla konspirationsteoretiker och får tidigt i boken bevittna ett mord. Givetvis försöker de få reda på varför mordet har begåtts och av vem. Detta mord leder dem vidare till något mycket större, och då menar jag verkligen MYCKET STÖRRE. Som jag tidigare skrivit inleder boken lite trevande men blir klart bättre efter hand. Behållningen är framför allt, utan att låta för högdragen, samhällskritiken (USA) och att det så smånigom blir mer och mer spännande. Fokus ligger mycket på "kriget" mellan islam och USA. Det i sig kan kännas lite tjatigt (finns ju ett gäng med böcker med en liknande handling) men gråskalan finns så läsaren slipper det där jobbiga "vi mot dem" temat.

Tyvärr är varenda amerikansk underrättelseorganisation med. Kan de verkligen ha så många? Jag hade koll på CIA, FBI och några till men här känns det som att det finns åtminstone ett tiotal till med. Hursomhelst skruvas problemen upp allt mer och tillslut är det så stort att jag tänker något i stil med, "allvarligt talat, någon hejd på det får det väl vara". Att en författare måste få ta ut svängarna en del, känns självklart men i den här boken blir det tyvärr löjeväckande. Vill inte avslöja vart det bär hän men om man har läst Clive Cussler böcker om Dirk Pitt så vet man.

Jag har inget emot hjältar och hjältesagor. Herre Gud! Jag myser ju av Salander, Carl Hamilton, Arn Magnusson och A-gruppen mfl. Egentligen gillar jag även Kamelklubbens medlemmar men intrigen, problemet eller vad jag nu ska kalla det når sådana gastronomiska höjder att det bara känns fånigt tillslut.

Ja, ja, Baldacci kommer att få en ny chans. Boken är inte dålig och Absolut makt ligger han ju trots allt bakom, en film med Clint Eastwood som är riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar