!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 16 maj 2011

Göteborgsvarvet

Varvet närmar sig med stormsteg. Sista löpträningen gjordes i lördags och sista träningspasset (cykling till jobbet) görs imorgon. Det ska bli riktigt, riktigt roligt. En ganska märklig känsla ändå med tanke på att jag i hela mitt liv, fram till för ungefär ett år sedan, ansett att alla människor som springer dylika lopp har minst en skruv lös. Jag kunde inte begripa varför man frivilligt skulle vilja utsätta sig för en sådan tråkig träningsform. Det finns ju så många träningssätt som är så mycket roligare. Men! Slutligen hamnade jag där själv och detta enbart för att hitta en morot, eller var det piska kanske.

Jag hade tränat lite oregelbundet under en längre tid. För ett år sedan var jag dock riktigt nöjd med mig själv eftersom träningen hade fått en viss kontinuitet. Sedan kom semestern och helt plötsligt  hade jag inte rört en fena på en hel månad. Detta ledde till att jag blev svinförbannad och anmälde mig och viktigast av allt betalade för att 2011 springa Göteborgsvarvet. För första gången på flera år hade jag ett specifikt mål med min träning och det fungerade. Jag satte igång i början på juli 2010 och har tränat på sedan dess. Några få träningsuppehåll har det blivit men de har alla varit godkända av samvetet.

Och nu till veckans I-landsproblem. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra på lördag. Telefon eller inte telefon? Blir det varmt på lördag kan jag inte gärna springa omkring med en jacka på mig (i jackfickan lägger jag nämligen telefonen under mina rundor). Ska jag då springa omkring med den i handen istället? Det har visserligen fungerat de senaste veckorna när det har varit varmt men den får ju inte bli ett problem. Alternativet är naturligtvis att inte lyssna på någon bok och det känns skräckinjagande. Hur ska jag då orka mentalt? Min kära fru frågade om inte halva vitsen med varvet är stämningen runt omkring och det kan väl ligga något i det. Ska jag resonera på det sättet blir vädret och jackan plötsligt fullständigt irrelevanta. Det lutar åt att jag lämnar telefonen hemma på lördag, men jag undrar om det är en bra idé.

Hoppas att det blir skitväder för då tas jackan tveklöst med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar