!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 11 maj 2011

Nej, det är ingen faktabok

Jag var lite slarvig när jag tidigare skrev att Pacific är en faktabok. Det är den inte men inte heller någon traditionell roman. Man får följa några olika individer under amerikanernas framfart mot japanerna under andra världskriget. Den är bra och väldigt intressant, med en grund från riktiga personers dagböcker, brev mm. Det som gör att jag tycker att den är lite jobbig är alla facktermer, eller vad jag nu ska kalla dem. Namn på flygplan, olika divisioner hit och dit. Båtar, vapen o dyl. Det är inte riktigt min grej. Jag är mer intresserad av människorna. Om hur de upplevde kriget och vad som hände med dem. Detta finns visserligen också med men jag hade helt enkelt klarat mig med enbart det.
Tänk bara att vara pilot i ett bombplan, genomföra ditt uppdrag för att sedan vara osäker på om bränslet räcker tillbaka till hangarfartyget. Och under dig finns bara en enda stor ocean... Jag skiter väl i vad planet hette;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar