!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 4 maj 2019

Vilodag eller inte?


Jag mår bra av träning därför har det blivit rutin att utföra någon form av rörelse varje dag. Springa, cykla, simma, skida......

Jag anpassar efter väder och känsla. Har aldrig haft något detaljerat träningsprogram och kommer heller aldrig att ha det. Visst jag kan träna inför ett utstakat mål och därmed riktar jag min träning i stort men aldrig i detalj.

Just detta synsätt har förmodligen underlättat att jag nu i flera år har tränat varje dag. Och skulle det bli två eller fler gånger på en dag är det bonus.

Givetvis blir det inte varje dag eftersom det ibland helt enkelt inte går att få till utan att bete sig på ett absurt sätt som att kliva upp två timmar tidigare än normalt bara för att. Ibland kan någon lite sjukdom sätta stopp men jag låter i princip aldrig trötthet hindra mig från att träna.

Därför var den gångna veckan lite extra intressant.

Lördag morgon - någon form av träning - förmodligen löpning. Lördag lunch. Matintag men det kändes inte riktigt bra. Hade en klump i halsen resten av dagen och kände ingen som helst hunger. Åt därför inte något mer den dagen och söndagen vaknade jag upp med magsjuka och en enorm huvudvärk. Kroppen kändes som ett ursketet äpple och den enda rörelsen jag fick till förutom toabesök var vändningar och vridningar i liggande läge för att inte få liggsår. Slumrade/sov precis hela söndagen. Inget matintag.

Måndagen var något bättre men inte heller den här dagen kunde jag förmå mig själv att äta något.

Tisdagen var ytterligare bättre och jag var döless på allt stillaliggande och stillasittande. Ville upp och aktivera mig men klarade inte av så mycket mer än att plocka i diskmaskinen innan jag var tvungen att vila igen. Fick i mig lite mat men inte i några större mängder. Magen i gott skick igen men dagen var knappast en friskdag.

Hur skulle jag må på onsdagen? Frågan var viktig för mig eftersom min bror och jag på förhand hade gått ut med en inbjudan om att springa EB-loppet nya bansträckning på 15,5 km i terräng. Jag ville verkligen kunna vara med men insåg att mina förberedelser kanske inte hade varit klockrena ;)

Onsdag morgon kände jag mig som vanligt igen. Jag ville känna mig frisk och jag får nog säga att jag var det också. Eftersom jag i vanliga fall aldrig äter frukost på morgonen såg jag ingen anledning att göra det den här dagen heller. Jag tänkte att det kanske till och med skulle ligga mig i fatet att ha något arbetandes i en mage som precis hade återhämtat sig. Jag tänkte att jag kör så får jag i värsta fall kliva av. Brorsan skulle nog hitta ändå.....:)

Löpningen blev tung och jobbig och jag har frågat mig själv ifall jag hade gett mig ut även om vi inte hade haft den här tillställningen. Och svaret är ja men absolut inte lika långt. Efter löpningen kände jag mig rejält sliten både under resten av onsdagen men även under torsdagen.

Under torsdagen var kroppen som en geléklump och jag kände mig allmänt energilös. Hur skulle jag göra med Solvikingarnas trailpass på kvällen?

Hur många gånger har jag inte gett mig ut med precis samma känsla? Ofta har kroppen vaknat till liv och förmodligen lika ofta har jag genomlidit och sett det som mental träning.

Den här torsdagen valde jag att inte göra någonting annat än att äta, dricka och vila. Anledningen var att känslan jag hade inte berodde på trött kropp på grund av träning. Jag mådde som jag mådde eftersom kroppen var nedsatt av kombinationen magsjuka/låga intag av allt och en löpning som hade varit mer än vad min kropp hade behövt.

Och lärdomen är just det. Att verkligen analysera sin känsla. Vad beror den på? Är det bara trötta muskler och huvud så går det att köra på. Ett lättare pass av något slag är av godo men när där finns andra orsaker som i mitt fall en magsjuka ska man tänka till.

Jag är himla nöjd med att jag tog ledigt den där torsdagen. Framförallt eftersom det är så lätt att låta ambitionen ta över och att det därför kan bli dumma beslut. Det är inte farligt att vara trött och det är i de flesta fall inte nödvändigt att vila. Inaktivitet leder till mer inaktivitet. Men ibland måste man se annorlunda på sina egna grundläggande principer och värderingar. Undantag måste finnas när det finns särskild anledning.

Och fredagen....?

Jösses! Vilken fart och energi jag hade igen. Underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar