!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 13 maj 2019

Hej då ögonallergi och psoriasis

Det var under en begravning i Slovenien för en herrans massa år sedan som ögonallergin slog till med full kraft. Jag ville och höll på att slita ut ögonen. Det kliade och irriterade något fruktansvärt.


I många år var det sedan en del av mitt liv. Allergin kom varje år. Ibland värre, ibland lite snällare. Medicinen gjorde nytta.

Den fantastiska kvinnan som numera är min hustru har psoriasis (en inflammatorisk hudsjukdom - mycket förenklad förklaring). När vi träffades hade vissa delar av hennes hud kliande torra flagor. De var extra tydliga på knän och armbågar.
Medicineringen fungerade lite ojämnt. Tid i sol gjorde lite nytta.

Min ögonallergi är sedan ett antal år borta och detta trots att jag lägger mer tid ute i naturen än någonsin och min hustrus psoriasis har aldrig varit bättre. Och detta trots att ingen av oss medicinerar längre.

Eller gör vi kanske det ändå?

För omkring tio år sedan påbörjade vi en process med en rad förändringar som utan tvekan har höjt vår livskvalité på en rad olika plan och där allergin och psoriasisen bara är två exempel.

Vi började med att minimera alla former av tillsatser i det vi stoppade i oss. Maten skulle lagas från grunden. Steg två blev en lågkolhydratkost, dagligt intag av kokosolja samt D-vitamintillskott under vinterhalvåret. Steg tre har varit att vi inte ska få på oss kemikalier och annat via exempelvis schampo, tvättmedel och krämer.

Vi har många gånger diskuterat vilka orsakerna är till att det har blivit en sådan förbättring. Jag tror att alla förändringar ovan mer eller mindre har bidragit. Kanske att den rejäla minskningen av socker, som ju eldar på inflammationer i kroppen har haft störst betydelse.

Jag är i grund och botten emot medicinering och jag är övertygad om att min hustrus och mina erfarenheter på det här området har påverkat väldigt mycket. Om något är fel eller inte känns bra måste fokus ligga på varför.

Vad kan göras annorlunda?

Min ögonallergi försvann relativt fort och jag minns egentligen inte riktigt i hur många år jag har varit frisk från den. Min hustrus psoriasis däremot har långsamt, långsamt blivit bättre och vi är övertygade om att vi är på rätt väg men att det går att göra mer.

Inflammationer i kroppen styrs oerhört mycket av vad vi stoppar i oss men även av hur vi mår. Stressad eller harmonisk?

Många gånger när man gör någon förändring i livet vill man se resultat. Ibland kommer de fort, ibland dröjer de. Jag tänker att det är som allt annat i livet som har ett värde. Det krävs disciplin, vilja och tålamod. Och den där resan tar aldrig slut och även om man aldrig kommer ända fram så är resan i sig av godo och värd att uppleva. Framförallt när målet är ens egna välbefinnande.

Läs och lyssna. Bilda dig och prova.

För vår del har detta tankesätt gjort susen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar