!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 2 maj 2019

Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma


Stjärnadvokat som kollapsar mitt under en rättegång överlever men försvinner därefter till Indien. När han tre år senare kommer tillbaka är han som en helt annan person. I samtal med sin förre kollega och vän berättar han om sina nya insikter och det är det här samtalet som är själva strukturen i boken.

Samtalet känns ibland väl tillgjort men det känns inte viktigt eftersom jag inser att det är ett bra sätt att få fram budskapet på.

Och vad är då budskapet i boken? Några av dem nedan:

- Bestäm över dina egna tankar.
- Det finns inga misstag, bara lektioner.
- Sätt upp mål och genomför dem.
- Öka din självkännedom
- Ta hand om kropp, sinne och själ.
- Gör det du är rädd för.
- Det krävs disciplin och viljestyrka för att må bra.
- Våga tystnad.
- Respektera din tid. Använd den på bästa sätt.
- Tjäna och hjälp andra. Göra goda gärningar.
- Lev i nuet.
- Delta i dina barns uppväxt.
- Var tacksam.

Det blev några stycken... Svårt att inte nämna dem. Svårt att utesluta. Svårt också att sammanfatta en sådan här oerhört viktig, tänkvärd och bra bok.

Jag känner hur jag utvecklas. Jag känner hur jag kommer till vissa sanningar både genom egna erfarenheter och funderingar och genom den här typen av böcker. Jag känner en extra glädje när jag känner igen det jag läser utifrån hur jag tycker själv. Jag blir extra motiverad när jag får klarhet i "nyheter". Vill lägga mer tid på att fundera och reflektera. På att genomföra och utvecklas.

Jag har slagit in på en väg som jag tror starkt på. Att då få läsa den här boken med all dess visdom är riktigt upplyftande.

Den är lättläst och förklarar på ett väldigt bra sätt hur vi lämpligen kan hantera livet.

Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar