!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 15 maj 2019

Lykttändaren av Pontus Ljunghill


Ett mord i Stockholm på 1920-talet.

Läser sällan deckare numera. Det som lockade med den här boken var just den historiska miljön och det faktum att Ljunghills första bok "En osynlig" var så bra. Och som jag myste när jag läste den här boken.

Den skrider fram i sakta mak och jag tycker att det är genuint upplyftande med de äldre ordvalen Ljunghill använder sig av. De äldre titlarna och sättet folk för sig på och beter sig mot varandra. Hur samhället såg ut och att det ändå känns påfallande modernt med fingeravtryck och annan teknisk bevisning. Det blir en härlig kontrast.

Direkt spännande är boken visserligen inte men jag tycker inte att det gör något. Jag drivs ändå framåt i boken av nyfikenhet och 1920-talets Stockholm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar