!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 31 maj 2019

En numera normal träningsvecka

Jag fascineras av vanor, förändring och utveckling. Hur det som gäller här och nu är det normala och att det faktiskt inte alltid varit så.

Med små steg i taget har jag på några år gått från att ha tränat några dagar i veckan till att göra det varje dag. Idag är det en självklarhet att göra någon form av träning varje dag och det är så djupt rotat att det är få dagar på ett år det inte blir så. Lika självklart som detta är idag, lika orimligt hade det varit för några år sedan.

Men jag har verkligen velat och trott på att det är bra för mig och med små steg i taget blir det tillslut ganska stor skillnad mellan då och nu.

Mina träningsveckor ser väldigt olika ut eftersom jag anpassar så mycket till vad dagen har i sin hand. Jobb, familjeliv och väder begränsar eller erbjuder möjligheter. Därför följer jag som jag tidigare skrivit aldrig i detalj något på förhand givet träningsprogram. Istället planerar jag ofta från dag till dag även om jag i stort alltid jobbar mot ett givet mål.

Exempel på en numera vanlig träningsvecka:

Måndag: 3 km simning, 16 km cykling, 6 km löpning
Tisdag: 10 km rollerblades, 30 min styrketräning.
Onsdag: 10 km löpning.
Torsdag: 30 km cykling, 13 km rollerblades, 11 km löpning
Fredag: 30 min styrketräning, 22 km cykling.
Lördag: 13,5 km löpning.
Söndag: 20 km löpning.

Träningsvecka eller kanske närmare bestämt rörelsevecka. Ibland tror jag att många förknippar träning med att man ska ta ut sig fullständigt vid varje pass. Jag tror mer på Rune Larssons visdom. "Spring så att du kan springa i morgon."

Var är jag imorgon?

Jag tänker återigen att livet får bestämma. Jag mår bra av träning och rörelse och strävar därför efter mer. Samtidigt finns det naturligtvis andra värden i livet jag också håller högt. Målet är att helheten ska vara så bra som möjligt. Det finns inget självändamål med att öka tiden på rörelsen om det innebär att andra bra saker tar stryk.

Därför finns det en stor poäng i att verkligen fundera på vilka de bra sakerna i livet är och att verkligen lägga tid på det och inte på annat som bara tar tid men inte ger något värdefullt tillbaka.

TV-tittandet och skärmtiden är två sådana exempel. Det ger mig inte mycket av värde och därför lägger jag inte speciellt mycket tid på det.

Rörelse däremot. I naturen. Det är världens bästa livselixir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar