!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 12 januari 2019

Vanans makt av Charles Duhigg


Det här är en mycket intressant bok om våra vanor. Både de på individuell nivå och gruppnivå. Hur kommer det sig att vi gör som vi gör? Går det att se mönster? Och hur bör man göra för att ändra på dem? Genom att förstå dessa mönster blir det enklare för oss att bearbeta och förändra om vi nu verkligen vill göra det. I grund och botten har våra vanor ett högre syfte. Vår hjärna ska slippa ta beslut om precis allting. Autopiloten underlättar för oss och det är i grunden bra, förutsatt att vanan i sig inte är dålig för oss.

Duhigg ger mängder med exempel på detta och har ett givet budskap. Våra vanor utgår ifrån något han kallar för vanecirkel:

Signal - Beteende - Belöning

Någonting triggar igång ett beteende som vi, där och då, upplever att vi mår bra av. Och så återkommer beteendet om och om igen. Kan man då analysera sig själv utifrån denna vanecirkel blir det tydligare hur man ska göra för att ändra på vanan genom att exempelvis ersätta det dåliga beteendet med ett bättre.

Med tanke på hur många beteenden jag har experimenterat med under åren tycker jag boken är riktigt bra. Jag känner igen mig men får även upp ögonen för mycket jag tidigare inte reflekterat över. Ibland blir boken dock väl långrandiga när jag känner att jag har förstått poängen och vill gå vidare.

Boken är verkligen läsvärt och garanterat en hjälp för den som vill förändra och öka chansen för att lyckas med det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar