!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 23 januari 2019

Att orka träna



Det finns mängder med bra tips om hur man ska göra för att träna och för att upprätthålla sin träning. Tänkte gå igenom några givna och kanske någon som inte är lika självklar.

Prioritera träningen och vårda dess rutiner. 
Genom att vara solklar mot dig själv ges inte utrymme för att "slippa" undan. Bestäm vilka dagar du ska träna och då ska det också tränas. Givetvis finns det alltid omständigheter som kan förstöra men det får inte vara vilka bagatellartade saker som helst.

Gör något du tycker är roligt
Självklart en solklar sak som underlättar men som inte är ett måste.

Ha ett/flera mål och för statistik
En tävling? En tid? Antal träningspass i veckan, i månaden eller på ett år? Målen och statistiken gör träningen verklig. De motiverar och belönar. Vi är på många sätt väldigt enkla varelser. När min Runkeeper visar sin statistik hjälper det mig helt enkelt att både jobba på och njuta av vad som har varit.

Gör något som utmanar
Det är roligt att utvecklas. Finns det något du inte kan men skulle vilja kunna. För egen del simmar jag en hel del nu. Något jag verkligen kan bli mycket bättre på. Det är roligt och stimulerande att lära sig nytt och märka av förbättring. Här ska tilläggas att jag aldrig tyckt om att simma och egentligen inte gör det nu heller. Inte ännu i alla fall. Men utvecklingen gör sitt och jag försöker att fokusera på de positiva bitarna.

Skaffa träningskamrater
Ibland är det svårare att komma iväg. Det gäller alla. Innebär det då att man kanske sviker sin träningskompis blir det svårare. Dessutom är den gemensamma träningen ett sätt att umgås. Till exempel var löpturen jag hade häromdagen med min mycket gode vän underbar. Förutom löpningen avhandlades allt emellan himmel och jord.

Träningen måste inte köra skiten ur dig
Jag tror att det är ett väldigt vanligt misstag att man tror att man efter ett pass måste komma hem i spillror. De hårda passen är både viktiga och bra men de får inte inträffa för ofta. Skaderisken blir större och den mentala orken riskerar att sina. De lugna passen är grunden både för att orka fortsätta dag efter dag men lägger även en väldigt viktig träningsgrund som många inte verkar ha koll på. Kontinuitet är den bästa träningen.

Träna utomhus
Inomhusträning är naturligtvis inte fel men den som bedrivs utomhus har fler dimensioner. Mer under nästa rubrik

Utöva en träningsform som har mer än ett syfte
När jag är ute och springer så tränar jag naturligtvis. Men jag gör så mycket mer. Det är en mental paus, det är reflektion och planering. Det är en naturupplevelse. Så när jag allt som oftast snörar på mig är det med längtan och inte ångest. Jag sticker iväg och njuter mer än att jag sticker iväg och tränar. Det här är en av anledningarna till att jag ogillar styrketräning. Det ger mig bara träning och inget mer som är positivt.

Träna rätt tid på dagen
Att komma hem efter en arbetsdag. Landa och kanske laga mat för att senare ge sig iväg och träna. Dessutom flera dagar i veckan. För att det ska hålla över en längre period krävs ett enormt pannben. Den bästa träningen är den på morgonen. Den näst bästa på lunchen och så vidare allt eftersom klockan tickar på. Att så tidigt som möjligt få syresätta muskler och huvud är något man har glädje av resten av dagen. Det ger en energi som är oslagbar. Det ger en dubbeleffekt. Träningen blir av och man drar nytta av kicken.

Var flexibel och lyssna på kroppen
Jag har en ambition att träna varje dag. Det innebär att jag är lyhörd inför vad kroppen säger. Min plan är kanske att rullskida nästa dag men så är vädret uselt eller isigt och då blir det löpning istället. Eller så känns någon muskel extra sliten och då kan löpningen bli en cykeltur istället.

Träna flera saker
Flexibiliteten ovan blir onekligen lättare om man har flera strängar på sin lyra. När jag simmar känns det till exempel som att jag vilar större delen av kroppen. Likaså med styrketräningen som i mitt fall mest handlar om bålstyrka. Samtidigt som det är träning för en del av kroppen är det vila för en annan.

Se möjligheter när vardagspusslet ändras
Flexibiliteten borde kanske ha varit en huvudrubrik men den har så många olika grenar så jag har valt att dela upp den. Hur många gånger har inte den tänkta träningsdagen ändrats på grund av omständigheter som jag inte rår för? Många! Och det hade varit så enkelt att se det som ett hinder. Går det att tänka om så kan det innebära ett härligt tillfälle för variation och annan miljö.

Använd träningshjälp
För min del handlar det om poddar. På cykeln och rullskidorna där jag inte har skogen som sällskap lyssnar jag gärna på olika poddar. Likaså med styrketräningen. Den hade garanterat aldrig blivit av om det inte hade varit för att det samtidigt innebär podd. Skulle rent av vilja påstå att det är poddlyssnande som drar mig till styrketräningen och inte tvärtom.

Se träningen som grunden för ditt välmående
Ibland kanske jobbet kräver mycket tid eller andra omständigheter. Livet blir jobbigare och tid försvinner. Då är det ofta träningen som får stryka på foten och det är jag övertygad om leder till att man gräver gropen ännu djupare. Fortsätt att träna för det är den som är grunden för ditt välmående. Träna lite lättare eller kortare men börja inte hacka på den så viktiga och väl invanda rutinen.

Med all säkerhet går det att bygga på den här lilla listan och förmodligen har jag glömt någon punkt som får mig att "orka" träna. Det viktiga är att hitta sina egna nycklar till ett bra beteende och inse att det inte handlar om att orka träna. Vi tränar för att orka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar