!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 16 januari 2019

Den goda statistiken i jämförelse med andra


502,4 km är det längsta jag har sprungit på en månad.

161 km är det längsta jag har sprungit på ett dygn.

14 och ett halvt år som lärare - 1 sjukdag. Jag har givetvis "vabbat" men det räknas inte.

7 års löpning och träning utan "inre" skada.  - Fick en spricka i tån efter att ha snubblat i skogen vilket tvingade mig att löpvila men den berodde inte på överansträngning eller felaktig träning.

Jag är ett diskamaskinslegofenomen. Svårt att få en siffra på detta. Kanske skulle räkna antalet glas och tallrikar någon gång.....

Här finns plats för mer, mycket mer :)

Har gjort Klassikern på under 20 timmar - Superklassikern!

Har sprungit milen under 40 minuter.

Har effektiviserat och gjort om morgonrutinerna och lagt en del av det till kvällen före. Har tjänat ca 5 minuters morgontid på det.

Sprang Sälen fjällmarathon 42 km och hamnade topp tio för att veckan därpå springa Icebug Xperience 75 km på tre dagar och även där kom jag topp tio. Så jäkla strongt!!!

Jag har ingen aning om hur många styrkepass jag har gjort under alla de år jag har registrerat detta. Om det hade varit viktigt för mig hade jag vetat. Däremot vet jag hur många kilometer jag har kvar för att ta mig jorden runt.

Vad är då vitsen med den här uppräkningen?

Det är statistik eller saker som jag är nöjd med. Och framförallt - totalt ointressant hur fort eller långt andra exempelvis springer. Det är mitt och bara mitt. Jag tar en bit av min tårta och smaken är lika god varje gång oavsett vad andra tårtor smakar.

Jag skulle kunna jämföra mig. Jag skulle kunna beklaga mig över alla de som är bättre. Men vad skulle jag ha för glädje av det?

Då går också att vända på resonemanget och naturligtvis mår jag bra av att jag i vissa avseenden kanske är snabbare eller uthålligare än andra. Och visst, det njuter jag av. Men det är bara av tillfällig karaktär. I djupet mår jag bäst av att bara vara nöjd med mig själv. 

Jämförelsen tycker jag är berättigad om det ger mig något positivt tillbaka. Misslyckanden eller om vi ska kalla det negativ statistik eller upplevelser är att lära av men inte något att bevara. Inget att gå tillbaka till eftersom det inte har något positivt syfte. 

Bevara och vårda det goda ömt. Ta fram vid behov och sträck på sig. Alla har vi mängder med god "statistik" om oss själva som är vettigt att plocka fram lite då och då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar