!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 23 januari 2019

Överlevnadshandboken av John "Lofty" Wiseman


Det här är tveklöst en av de roligaste och mest intressanta böcker jag någonsin läst. I grund och botten handlar den om hur man överlever i naturen. Något den moderna människan av naturliga skäl är fullständigt värdelös på idag. Hur gör man man på bästa sätt upp eld? Ett vettigt läger? Mat?

Jag älskar att vara i skogen. Att bara få finnas i skogen med allt vad det innebär är något jag verkligen vill ha mer av. Jag inser också att jag saknar mängder med kunskaper om hur jag ska klara mig i naturen. Den här boken tillgodoser detta och förstärker min längtan till äventyr och friluftsliv. Jag önskar så att jag redan nu visste allt av det som står i den här boken. Tänker mig en Matrixnål in i nacken och så kan jag allt :) Samtidigt ser jag fram emot att få dyka in i den om och om igen. Det är roligt att längta, att lära och att utvecklas.

Mycket i boken är överkurs eftersom den behandlar allt ifrån arktiskt till tropiskt klimat men, men, man vet aldrig. Och även om vissa bitar i boken inte känns så aktuella för mig just här och nu är de ändå väldigt intressanta.

Jag har massor med mål i livet och den här boken ger mig onekligen en grund i att uppnå ett av dem.

Sen måste jag nämna en aspekt till. Vad gör vi om elen havererar i samhället? Eller när mataffärerna en dag står tomma? Hur många klarar sig då och hur länge?

Jag är inte orolig av mig vad gäller eventuella krig och katastrofer. Finns ingen anledning att oroa sig för något som kanske aldrig inträffar. Men likväl ser jag det som en skyldighet och en trygghet i att bli bättre på att klara mig (och givetvis mina närmaste) på samma sätt som våra förfäder en gång gjorde.

Dessutom är det stimulerande och roligt att ha färdigheter som gynnar och ger förutsättningar för ett liv i kontrast till all bekvämlighet och alla självklarheter vi har omkring oss idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar