!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 2 januari 2019

Operation Fritham av Monica Kristensen


Svalbard hade en viktig roll under det andra världskriget. De allierade tvingades retirera därifrån och försökte senare att återta området. Denna historiska händelse kombineras med stöld av en värdefull ikon, mord, svek och spioneri. Klassiska ingredienser för en deckare i denna historiska miljö.

Det som skiljer den här boken från andra med liknande tema är att flera av morden sker på civila och att utredningen först sextio år senare verkar närma sig en lösning.

Att handlingen i boken delas upp i "nutid" och dåtid blir ibland lite rörigt. Har inte riktigt koll på alla namn och ibland tog det mig ett tag att begripa var i tiden jag befann mig när jag läste. Kanske mest berodde på att mitt fokus inte var det bästa....

Oavsett tycker jag boken är både spännande och intressant. Kul att läsa om Norges inblandning i kriget. Allt som oftast handlar ju den här typen av böcker om de stora giganterna på scenen.

Läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar