!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 11 januari 2019

Den flexible regelfascisten

Vad vore jag utan mina regler?

Egentligen borde det kanske stå; hur hade jag mått utan mina regler?

Jag har regler för det mesta.

- Skärmtid
- Sovtid
- Träning
- Mat

Reglerna är min vägledning. De får mig att slippa ta ställning. När en regel väl har bestämts är den inte så svår att följa men om jag naggar lite på dem så är risken stor att moralen faller ihop som ett korthus.

Tydligast är det sockret. December månad var med mina ögon mätt en katastrof. Det var som att jag tillät mig ett och annat litet övertramp och vips blev det mer och mer. Jag hade egentligen inte något dåligt samvete över mitt snaskande. Förmodligen kände jag att jag behövde en mental paus, ett andhål. Gotta ner mig med gott samvete. Jag visste att det var tillfälligt då jag hade en plan (regel) för hur länge det skulle få hålla på och nu är det fullt fokus igen vilket känns väldigt bra.

Det roliga är att samtidigt som jag kan vara något av en regelfascist kan jag även vara raka motsatsen.

Utgångspunkten är att jag och min familj ska må så bra som möjligt. Med det perspektivet kan jag därför vara totalt ointresserad av att följa andra regler som någon annan satt upp. Jag tror att det är väldigt viktigt att ha ett omdöme i vad man ska följa och inte.

Det jag menar här är sociala koder och förväntningar där man antas göra på ett speciellt sätt utan något annat syfte än att passa in. Jag tycker att det till viss del är märkligt hur okritiska folk kan vara. Som radiostyrda robotar gör mängder med personer i min närhet saker som det inte verkar reflektera över ifall det är bra för dem eller inte.

Beror det på att de inte är medvetna om vad de mår bra eller dåligt av?

Jag tror delvis det. Jag tror att vi idag generellt är usla på att ge oss själva tid till att ta reda på vad vi mår bra av samtidigt som vi är enormt bundna i att passa in.

2019 tänker jag bli ännu bättre på mina regler. Vilka jag ska följa och vilka jag inte ska bry mig om. Så länge som mitt samvete är rent och jag inte gör någon annan illa tänker jag fortsätta och bli ännu bättre på att inte bry mig om om vad andra tycker och tänker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar