!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 21 januari 2019

Motivationen står som spön i backen - Alltid!!

Hur kan man inte vara motiverad till att träna/röra sig regelbundet?

Målsättningar och löften till sig själv. Hur dessa ska se ut med delmål och belöningar. En ständigt vettig och rimlig plan för att "orka" träna.

Det ena ger det andra. Det vi tränar på blir vi bra på och det vi gör blir sedermera rutin och går av sig självt.

Det innebär att det är lika svårt att inte röra sig om det är en naturlig del av ens vardag som att kämpa sig upp ur soffan och komma igång ifall soffhänget är rutinen.

Ovanor och förändring finns det ett antal sätt att arbeta med men för att kunna göra det är det bra om där finns en grundläggande motivation. En vilja att göra något bra eftersom det i sin tur leder till ännu bättre.

Jag känner 70-åringar som springer marathon men även de i samma ålder som har svårt för en kortare promenad.

Vem av dessa vill jag vara när jag är 70? Jag tycker inte att frågan är svår.

Jag är nyfiken på vart mina barns väg i livet kommer att leda. Jag vill uppleva detta och vara delaktig. För att inte tala om generationen därefter.

Är det för avlägset?

Jag vill kunna leka och idrotta med mina barn. Jag vill att vi ska kunna vara fysiska tillsammans. Jag vill en dag göra samma sak med eventuella barnbarn som jag gör med mina barn idag. Jag vill ha kvalité även då med en kropp och en knopp som inte lägger av i förtid.

Stålfarsan blir Stålfarfar som springer, leker, smashar och bjuder på en och annan tunnel.

Fortfarande avlägset?

Här och nu får min rörelse mig att må så utomordentligt bra. Jag är frisk och mår bra. Jag känner mig bland annat harmonisk, kreativ och effektiv. Stark! Alla fysiska mål ger mig något att sträva mot. Gör mig levande och intresserad av livet. Av utveckling.

Och slutligen. Barn gör som vi gör och inte som vi säger. Jag tror och hoppas att jag är en förebild. Mina barns hälsa är det viktigaste av allt. Om jag då genom att röra mig bidrar till deras hälsa....

Det finns inga garantier för någonting men jag är övertygad om att man mer eller mindre kan ge sig själv goda förutsättningar.

Träning eller rörelse är oslagbart för mig och mina närmaste. Både här och nu men även inför framtiden.

Så återigen.

Hur kan man inte vara motiverad att träna/röra sig regelbundet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar