!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 27 februari 2017

Mjölkrevolutionen av Fredrik Colting

Trots titeln handlar den här boken inte enbart om mjölk. I grund och botten ligger den väldigt nära andra böcker om kost och hälsa som jag har läst de senaste åren. Och det är väldigt intressant när ytterligare en bok framställer praktiska och ekonomiska skäl till varför en naturlig produkt processas och medvetet görs om till något sämre.

Fredrik Colting menar att opastöriserad och ickeprocessad mjölk av ”ekologiska gräsbetande kor” ger oss en naturligt nyttig mjölk som vida överglänser det vi hittar i affärerna. Problemet är att den inte får säljas.

Det vi istället får är en processad produkt som inte kommer i närheten av det naturliga originalet och som istället till och med är skadlig för oss. Pastörisering, homogenisering och andra behandlingar har inte som syfte att ge oss en bra produkt. Syftet är kort och gott en produkt som håller och ger producenten så mycket i fickan som möjligt.

Jag har i flera år försökt ”utbilda mig” så mycket som möjligt och verkligen engagerat mig i att bli kunnig i vad vi stoppar i oss i vår familj. Till en början blev jag upprörd över hur okunnig jag hade varit. Upprörd över att ekonomiska intressen och girighet alltid dominerar i samhället. Samtidigt har jag känt en lättnad över att jag med kunskap och medvetenhet har ett val. Jag kan välja vilka produkter jag vill handla och stoppa i mig. Utgångspunkten är; vad ska vi lägga pengar på om vi inte lägger pengar på vad vi stoppar i oss? I mjölkfrågan finns inte valmöjligheten och det är ytterst irriterande.

Om inte…

Vi har i ett antal år köpt ohomogeniserad mjölk som inte är fettreducerad. Helst gynnar vi den lokala bonden och vid ett tillfälle frågade jag om det skulle kunna vara möjligt att få köpa opastöriserad mjölk. Jag fick väl egentligen inte något nej men inte heller ett ja. Blir nu motiverad att återigen ställa frågan.  


För om jag var osäker angående opastöriserad mjölk innan den här boken så är jag inte det längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar