!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 8 september 2015

Northug av Sverre M Nyrönning



Ja, det är ju det där med en biografi som ges ut under pågående karriär. Finns det några andra motiv en de ekonomiska? Smida medan järnet är varmt?

Oavsett är jag nyfiken på Northug. Vem är han egentligen. Hur tänker han? Hur tränar han? Äter? Uppväxten? Vad är fasad och inte? Han är i mina ögon både härlig och irriterande. En intressant person.

Nu är risken att jag tar i men boken är nästan rakt igenom skitdålig. Rattfyllan dominerar de första 40 sidorna och genomsyrar sedan resten av boken som i sin helhet mer känns som en reklampamflett än en biografi. Den på en piedestal uppsatt Northug har gjort fel och nu ska vi förutom att tjäna pengar återupprätta äran och dessutom höja piedestalen ytterligare.

Förutom att jag inte får ut mycket av innehållet blir jag rent av irriterad av upplägget i boken. Då och då fylls en tredjedel av en sida med ett citat i stora bokstäver. Extra viktiga ord som dessutom redan finns i texten eller kommer lite längre fram. Vad är vitsen med det? Hade de 180 sidorna bara kommit upp i 150 annars? Detta tidnings/tidskriftstrick har en funktion i en artikel men det hör inte hemma i en bok.

En sista sak att irritera sig på är att författaren i slutet av boken hävdar att han i princip var klar med boken när olyckan med bilen hände. Det manuskriptet hade jag velat se. Kanske 90 sidor?

Jag tror inte på bokbål. Men kanske den här gången :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar