!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 1 september 2014

Diagnos: Gisslan av Peter Gissy

Ett bankrån med hjälp av en brandbil där en läkares svärfar blir kidnappad på vägen. Detta är grundstoryn i Peter Gissys deckare. En polis vid namn Mia är engagerad i fallet och tidigt känner jag att det är något som inte stämmer. Efter hand blir det fler saker som inte känns rätt och efter drygt halva boken ger jag upp.

Hela boken domineras av en speciell anda och den andan går ut på att jag som läsare är en idiot och ingenting förstår. Gissy är övertydlig i allt, dialogerna känns krystade och när det efter halva boken börjar talas om ett medium mitt i allt orkar jag inte mer. Jag tycker inte om att såga och har verkligen rannsakat mig själv innan jag satte mig ner för att skriva ner det här. Men boken är i sin helhet helt enkelt alldeles för dålig. Jag har inga problem med medium och annat övernaturligt men det måste i så fall stämma med resten av boken. Det får inte komma som en blixt från en klar himmel.

Dessutom känns boken inte realistisk. Polisen talar vitt och brett med de anhöriga, de anhöriga skyller kidnappningen på polisen och en hel del andra saker som blir smått komiska.

Det finns så många bra deckare. Läs Arne Dahl, läs Henning Mankell, läs Roslund/Hellström, läs till och med Kepler men läs inte Gissy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar