!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 17 september 2014

Kanada av Richard Ford


Familjen Parsons är en udda familj som på grund av faderns jobb reser runt en del och aldrig riktigt slår rot. Ekonomin är inte helt stabil och inte pappans omdöme heller. Detta gör att han försätter sig i skuld och får den briljanta idéen att lösa trångmålet med ett bankrån. Ett misslyckat sådant som får honom och hans fru att hamna i fängelse.

Boken berättas ur den tonårige pojken Dells perspektiv. Han är i berättandets stund i övre medelåldern och ser tillbaka på de händelser som kom att påverka hans liv så starkt.

Inledningen av boken är mycket bra. Den fångar tag direkt eftersom jag som läsare med en gång får veta att det bland annat kommer att ske ett misslyckat bankrån samt mord. Beskrivningarna är tydliga och bra utan att vara omständliga. Mina förväntningar stiger först och grusas sedan en bit in i boken.

De faktiska händelserna i boken är så få att boken om man utgår i från dem hade kunnat begränsas till max 50 sidor. Majoriteten av boken handlar således om Dells uppfattning om allt runt omkring honom. Hans syn på föräldrarna, systern och händelser (eller till och med "ickehändelser") runt omkring honom. Och jag slås av tanken att det är en förbannat djup tonåring jag har att göra med. Jag kan inte säga att det är helt ointressant men det blir alldeles för långrandigt för att boken ska nå några högre höjder. Samtidigt får den mig att fundera en del vilket någonstans är ett kvitto på en viss kvalité. Hur påverkar vi varandra egentligen? Föräldrarollen! Hur enormt viktig är inte den?

Hur påverkar vi egentligen våra barn? Medvetet och omedvetet?

Jag ångrar inte att jag har läst boken men det är tveksamt om jag skulle rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar