!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 24 mars 2019

Middagsbjudning i skogen

Tänk dig att du ska ha hem folk på middag. Goda vänner, nya bekantskaper eller bara de närmaste.


Att handla in råvarorna till maten är kanske inte så spännande men väl i köket kan förvandlingen börja. Med trollspöt i högsta hugg sätter du igång och förvandlar de inhandlade råvarorna med hjälp av kryddor, omsorg och kärlek till något gott. Timingen spelar också roll. Var i processen är du? När kommer de?

Trollkarlen i dig njuter under tiden du skär, skalar och lyssnar på puttrandet. Doften tar sakta över rummet. Kurrandet i magen. Avsmakningen..... En gång till. Mmm!

Under middagen sedan njuter du av ditt verk samtidigt som du både ser och hör att även sällskapet gör det.

Du tänker. Livet är gott.

Framförallt skogen mellan Partille och Skatås kan jag i princip utan och innan. Jag har koll på Stig och nästan alla hans släktingar. Jag vet vilka ha dem som är extra härliga att springa på. Vilka som är mer utmanande och vilka man ska avvika från för att få den där extra naturupplevelsen eller utsikten.

I mängder med ensamma timmar har jag utökat mina kunskaper i den kulinariska skogen och blivit mer och mer förtrogen med vad den har att erbjuda. Att då få ta med sig en vän eller flera löparvänner, Solvikingar, på en tur där jag är kocken är precis som middagen ovan.

Jag njuter i fulla drag av att få guida och leda och jag älskar när mitt sällskap kommenterar de nya smakerna. "Oj vad fint" eller "var är vi nu?" eller "är vi redan här".

Som en lyckad middagsbjudning där andra också tycker att Livet är gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar