!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 6 mars 2019

Tacksamhet


För ett tag sedan upplevde jag på lite drygt en vecka mängder med härliga saker:

- Längdskidåkning i gryningen med ett färgsprakande skådespel. Den mörka ensamheten som sakta      ljusnade. Vackert!
- Utförsåkning med en sprudlande glad familj. 
- En lunchlöpning i strålande solsken med tillhörande fågelkvitter och lätta ben.
- Dagen efter var tung och mulen men avslutades med pannlampelöpning i skogen och bastu. Värme    när den är som bäst.
- Grabbkväll med god mat och brädspel - Jag vann!!
- Famljeträff med goda vänner. Återigen god mat och brädspel - Jag var den moraliske vinnaren ;)
- Ledigamåndagen med träning och sedan bokläsning i solen.

Efter en tids läsning den där måndagen var jag tvungen att lägga undan boken efter en stund eftersom kupan snurrade som den gjorde. Jag tänkte tillbaka på de senaste dagarna och förundrades över både kontrasterna i vad jag hade varit med om och över mängden med upplevelser. 

Det hade varit ovanligt späckat. Jag satt och njöt av mängden med trevligheter men även av de enskilda situationerna. Och det kändes viktigt att fundera på hur jag hade upplevt dem just där och då. I vilken utsträckning njöt jag när händelserna ägde rum?

Det är ju inte flest upplevelser vinner. Vi måste inte uppleva så himla mycket. Det viktiga måste vara att leva i nuet och njuta av nuet.

Jag njöt av allt ovan när det hände och kanske extra mycket av kontrasterna. 

Lycka! Hur blir man lycklig?

Jag är övertyga att en viktig aspekt är att känna tacksamhet. Tacksamhet över allt bra. Njuta när saker väl inträffar men även att ge sig tid att se tillbaka på dem och minnas och inte bara fartblint rusa vidare mot nya skalper. 

En härlig vecka kanske just för att den var så ovanlig. 

Tacksamhet. Det går att vara tacksam över saker varje dag. Stora som små. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar