!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 19 mars 2019

Så viktigt att pussla

Genast blir världen mindre och lätthanterlig. Inga andra intryck än pusselbitarnas olika färger och former. I timma efter timma.

- Stillhet och ro.
- Tålamod.
- Koncentration.
- Systematisering och ordning av ett utgångsläge som är kaos.
- Den långsamma lösningen.
- Perspektivskiftet av att sätta sig i en annan vinkel på en annan stol.
- Pauserna när man fastnat.
- Ivern när man med ny energi tar sig an samma problem som tidigare.
- Belöningen under processen. I bland flera gånger på kort tid. Ibland några få i timman.


Jag älskar att pussla. Punkterna ovan ger mig så oerhört mycket. Jag är övertygad om att processen i pusslandet är oerhört bra för min mentala hälsa. Det är lite "back to basic". Jag tänker att det finns många andra "aktiviteter" som har samma fördelar. Aktiviteter som tar lång tid och som i grunden får vårt stackars huvud att stänga ner allt annat och bara fokusera på en sak.

Ibland kan jag se att min fru har suttit och pusslat utan mig. Ibland händer det att hon hinner dit lite före mig. Givetvis kan det vara tvärt om också. Men jag kan kan inte komma ifrån känslan av att bli lite avundsjuk när hon hunnit dit men inte jag.

Tillsammans är bäst. Så mysigt och så trevligt att dela känslan och upplevelsen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar