!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 1 april 2019

Korta svar på stora frågor av Stephen Hawking


Titeln tillsammans med vem som ligger bakom boken gjorde mig väldigt intresserad. Vad tänker en av vår tids smartaste människor om "de stora frågorna"?

Finns det intelligent liv i rymden och kommer vi kunna se in i framtiden? Kommer mänskligheten att överleva? Artificiell intelligens?

Frågorna är väldigt intressanta men i flera av fallen innebär svaren ett äventyr i rymden och dess vokabulär och eftersom detta inte är min starkaste sida går svaren mig allt som oftast förbi. Jag begriper inte riktigt och all oändlighet där ute gör det ogripbart för mig. Jag orkar helt enkelt inte att hålla en vettig koncentration. Däremot fångas jag enormt mycket när svaren blir mer jordnära och handlar om jordens överlevnad och om AI.

Blandade känslor. För svårt ibland och mycket intressant i vissa fall.

Jag tänker att boken förmodligen är guldkantad för den rymdintresserade och mer kunnige. För mig blev det mer av ett försök att förstå något jag inte riktigt har koll på. Och det gick på det stora hela inte speciellt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar