!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 1 oktober 2018

Välj dina intryck



Vi klarar inte av att äta hur mycket som helst. Eller att vara vakna hur länge som helst. Inte heller....

Jag vill påstå att vi inte klarar av för mycket av någonting.

Idag riskerar vi att drunkna i intryck och information.

Jag tror inte på multitasking och jag tror inte heller att vi totalt klarar av att hantera hur många intryck som helst.

Så vilka intryck ska vi ägna oss åt?

De vi mår bra av givetvis. Men vilka är det? Jag tror att det är en idé att jämställa vår intryckskonsumtion med exempelvis socker. Kanske gott och smaskigt till en början men inget vi mår bra av i längden.

Vi kanske tycker att det är intressant eller till och med avslappnande att dyka ner i sociala medier och simma runt där i tid och otid. Vi utsätts därmed för mängder med information och intryck. Tid läggs men den investeras inte.

Jag tror att vi ska ta sig en rejäl funderare på vilka intryck vi väljer att lägga tid på.

Vad ger det mig? Här och nu? I längden?

Är det verkligen ett värde i bekanta och obekantas livsöden och dramer? Som en ständig såpopera som aldrig tar slut.

Vad ger det oss i längden? Stress? Skeva ideal? Tidslöseri!!!!

Det finns en sak jag aldrig blir mätt på och som alltid ger mig något här och nu och i längden.

Naturen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar